Většina kamenných obchodů musela v březnu zavřít, což pro mnoho majitelů také znamenalo úplný výpadek příjmu. Určitě nebudu přehnaně pozitivní, když podotknu, že tato situace jednou (věřme že brzy) přejde a všichni budou moci opět fungovat.
Někdo se díky tomu přesunul zcela do online prostředí tím, že vytvořil e-shop. Pro někoho je tato variant vyloučena nebo nad ní vůbec neuvažuje. Každopádně mi přijde fajn díky „on-linu“ vylepšovat svůj offline obchod. Osobně se v tomto odvětví pohybujeme téměř 2 roky, nicméně nás to naučilo opravdu hodně a dost nás to baví.
Zde máme takové naše postřehy, náš názor.
1. Dejte svůj obchod všude, kam to jde. (Nezmiňuji gastro)
- Google My Business!!!
- Trip Advisor
2. Tvořte místní komunitu
Kamenné obchody mají výhodu (i nevýhodu) v tom, že jsou lokální – to znamená, že potenciální cílová skupina je menší, než například u e-shopu. Proč se tedy nezapojit do místních akcí ve městě? Nebo se spojit s dalšími majiteli obchodů a vytvořit nějakou kooperaci? Možností je opravdu hodně a vytvořit místní komunitu je to, na čem záleží.
Kamenné obchody budou zažívat velkou obměnu. S příchodem e-shopů X let zpátky to znamená pro kamenné obchody mnoho. Zákazníci mají na internetu mnohem větší výběr produktů a mnohdy za lepší ceny, než si kamenné prodejny mohou kvůli svým nákladům dovolit. To znamená jediné – poskytnou zákazníkovi „Shopping experience“ (říkejme tomu „nákupní zážitek“) – zkrátka se cítit v obchodě spokojeně, ať už díky samotnému prostředí, příjemnému personálu, hudbě, a celkově atmosféře.
Já osobně nemám rád to, když všude vidím nápis „SLEVA“… jarní, předjarní, vánoční, povánoční atd. Většinou platí to, že kdo přijde za slevou není ten, kdo by nakoupil za plnou cenu. Proč nedat lidem jiný důvod, aby navštívili váš obchod než jen to, že je nápis SLEVA praští přes obličej??
na výše zmíněných platformách tomu dá opravdu hodně. Zde mluvím především o své zkušenosti, jak lidé reagují na naše videa či fotky, potažmo i já se rád podívám na prezentaci nějakého obchodu, než tam zajdu. Proto si myslím, že není na škodu investovat nějaké peníze do videa nebo fotek, které následně můžete prezentovat všemožně skrze internet.
Požádat o zpětnou vazbu není hloupé, naopak je vidět, máte zájem případně něco zlepšit nebo o tom minimálně aspoň uvažovat. Recenze na Google a na Facebooku jsou určitě klíčovým prvkem. Velká část nakupujících se prve podívá na online recenze před tím, než navštíví obchod.
Jak požádat…?
- Co se třeba zeptat rovnou při nákupu?
- Napsat na sociálních sítích lidem, kteří k vám chodí nakupovat?
- Kartičky k nákupu, kde to bude zmíněno? ( momentálně testujeme)