fbpx

Blog

Přemýšlíte o koupi franšízy?

Další článek, kde se s Vámi můžeme podělit o vlastní zkušenosti namísto různě sesbíraných informací. V našem případě se jedná o franšízu Place store, která je zaměřena na Českou a Slovenskou autorskou tvorbu.

Ze začátku je třeba si říct, že stejně jako všechno, tak i koupě franšízy má své výhody a nevýhody. Zde jde spíše o to, do jaké míry jsme ochotni jednotlivé aspekty tolerovat a samozřejmě na vašich kritériích. Nicméně pokud se pokukujete po franšíze, tak jste určitě seznámeni s tím, že na vrubu budete nosit něčí značku a budete muset respektovat určitá pravidla.

V našem případě to bylo tak, že se s majitelkami známe téměř od samého začátku, kdy jsme jim do první, nově otevřené prodejny dodávali naše přáníčka, takže je třeba podotknout, že jsme se na plno věcech domluvil, ladíme společně marketing a hledáme nové cesty.

(Ještě bychom rádi zmínili, že každá franšíza může mít odlišná pravidla)

Pojďme se podívat blíže na obě strany mince.

VÝHODY

  • Potencionální zákazníci mají povědomí o značce, a to je pro ně určitá záruka důvěry, kterou je ale stejně třeba budovat i v případě jednotlivých franšíz.

  • Připravená smluvní dokumentace pro případné dodavatele apod. Když do jde na smlouvy a další formality, tak je s největší pravděpodobností budete mít připravené od franšízora.

  • Určitý support ze strany franšízanta. Ať už se jedná o marketing, PR a další, tak Vám s nimi bude (měl by) franšízor pomáhat a dávat Vám určité rady a tipy.

NEVÝHODY

  • Je třeba respektovat určitá pravidla na to, jak co má vypadat, jak se co má dělat apod. Sice se jedná o vaše podniky, restaurace, kavárny, ale je třeba tu respektovat určité požadavky ze strany majitele celého konceptu. Někde je to volnější, někde musíte postupovat dle přesně stanovených parametrů… vždy to záleží na tom, o jaký typ franšízy se jedná.
  • Jste součástí značky, tedy úplně neovlivníte to, jak na lidi celkový brand působí a sami to jen tak nezměníte. Pokud bude mít 19 poboček z 20 nedobrou pověst, tak horko těžko s tím něco uděláte. Samozřejmě že i zde si budujete místní komunitu, ale pořád jste součástí jednoho branou.

  • Cena franšízy, franšízový poplatek. To je to, s čím určitě počítat. Něco stojí licence – zde se ceny pohybují od statisíců až po miliony korun za jednorázový poplatek. Je to business, proto i vy budete měsíčně / kvartálně platit nějaký buď fixní poplatek a nebo určité % z celkového obratu.

Pravdou je, že v České Republice není franšízový koncept zas tak rozšířený oproti západním zemím, nicméně i zde jsou určité možnosti, převážně těch v oboru gastro.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Další články...